Vanaf 1 oktober is het, bij pompstations met 2 of meer tankinstallaties, E10 dat uit de Euro95-pomp stroomt en niet meer het vertrouwde E5.
Meer dan 700.000 auto’s (7,9% van het totale wagenpark) lopen gevaar.
Het grote deel hiervan zijn klassiekers/oldtimers en dus van eigenaren die deze als ‘liefhebbersauto’ hebben.
1 Keer verkeerd tanken hoeft voor deze auto’s nog niet rampzalig te zijn, maar 2 of 3 keer foutief tanken kan grote mechanische gevolgen hebben. De nieuwe samenstelling vreet namelijk het rubber aan van de slangen onder de motorkap en kan op den duur ellende veroorzaken.
Rijders van klassiekers, maar ook van voertuigen die vanwege het prestatieniveau of de compressieverhouding van de motor een brandstof met een hoger octaangetal nodig hebben, moeten daarom geen risico willen nemen en beter premiums als BP Ultimate, Esso Synergy Supreme+, Shell V-Power of Total Excellium te tanken.
Deze zijn een stuk duurder, maar het betaalt zich terug:
* het is beter voor de motor
* zuiniger
Je vertroetelt je klassieker hier eigenlijk mee…
Vrijwel alle tankstations zijn inmiddels voorbereid, want tankwagens leveren alleen nog maar Euro-95 waaraan 10% bio-ethanol is toegevoegd in plaats van de 5%.
De stations zijn verplicht dat te leveren in verband met een CO2-reductie wat beter is voor het milieu.
Stations met maar 1 pomp mogen (net als iedere pomphouder) gewoon E5 blijven verkopen, maar deze pompen zullen snel opdrogen, omdat E5 niet meer bijgemaakt wordt…
Bij auto’s van na 12 oktober 2018 zit bij de vulopening een sticker die aangeeft of het voertuig geschikt is voor E10. Met oudere auto’s kun je voor informatie hierover terecht op de website www.e10check.nl.